حامدرحیمی پنجکی

حامدرحیمی پنجکی

حامدرحیمی پنجکی

حامدرحیمی پنجکی(ورزشهای طبیعی)

ورزشهای طبیعی

 

ورزشهای طبیعی (Outdoor Activities)
پرداختن به ورزشهای طبیعی از سابقه طولانی برخوردار بوده و هست ، درعین حال به ساماندهی و سازماندهی این رشته در سطح کشور تاکنون به اندازه کافی پرداخته نشده است، هیئت ورزشهای همگانی شهرستان اصفهان نیز براساس اقدامات سازمان یافته ای چون برگزاری برنامه های پیاده روی همگانی ، مسابقه ماهیگیری و نیز کوه روی عمومی بارها فعالیتهای درخور توجهی رابه ورزش دوستان علاقمند رشته ورزشهای همگانی ارائه نموده است.
کمیته ورزشهای طبیعی هیئت ورزشهای همگانی در حال حاضر با آماده سازی برنامه های عملیاتی در صدد ترویج اصولی وعلمی این ورز ش در سطح استان است. تا در ارائه پاسخ مناسب به استقبال عمومی و سطح فزاینده علاقه مردمی در پرداختن به ورزشهای طبیعی بتواند زیر ساختهای لازم را مهیا نموده و بصورتی اصولی با همکاری انجمن ورزشهای طبیعی فدراسیون ورزشهای همگانی کشور بصورت برنامه ای فعالیتهای خود را توسعه داده وعملیاتی نماید.
تعریف ورزشهای طبیعی : انجام فعالیت‌های خارج از زندگی شهری« Outdoor activities» که خارج از تمدن انسانی و در طبیعت اجرا می‌شود را شامل می گردد.
منظوراز ورزشهای طبیعی : تا فعالیتهای حرکتی و تفریحی سالم را در قالب فعالیتهای ورزشی همگانی سازمان دهد، و ضمن حفظ سلامت براساس هـرم سلامت (سلامت روح ، سلامت ذهن ، سلامت عاطفی، سلامت جسمانی) بتواند با رعایت الزامات و ملاحظات زیست محیطی و فرهنگی بدور از زندگی ماشینی و در محیط های طبیعی بعنوان محیط های ذاتی فعالیتهای انسانی فعالیتها را در دامان طبیعت هدایت نماید.
این رشته ورزشی سهم قابل توجهی درطرحهای اشتغال زای زوده بازده می تواند داشته باشد و به راحتی خواهد توانست ، درطرحهای غنی سازی اوقات فراغت مورد توجه اقشارمختلف قرارگیرد.
رشته های مطرح ورزشهای طبیعی دردنیا :
راه پیمائی درطبیعت یاهایکینگ”Hiking”
اردو درطبیعت یاکمپینگ”Camping”
مسافرت با کوله پشتی”backpacking”
شنا درطبیعت”Swimming”
قایقرانی”Kayaking”
دوچرخه‌سواری درطبیعت”Biking”
جنگل پیماییwooding””
کویرپیماییsalt deserting””
صحرانوردی”‘deserting
شکار ورزشی “Sport hunting“
پیاده‌روی “”Walking
پیاده‌روی در آب”wading”
ماهیگیری”Fishing”
پیاده روی درجاده “Pedestrian”
سوارکاری درطبیعت”Horse riding”
دامنه‌نوردی “Hill walking” یا ” “fell walking”

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

 

جملاتی درباره ورزش

برای موفقیت همیشه نباید فوق العاده باشید. موفقیت یعنی پشتکار و سخت تلاش کردن برای به دست آوردن خواسته هایتان، بعد از این فوق العاده بودن خودش به سراغتان خواهد آمد

هرگز نگو هرگز
چون محدودیت ها هم مثل ترس
فقط یک توهم هستند.

 

اگر امروز وقت برای ورزش نگذارید

در آینده وقت زیادی برای بیماری خواهید گذاشت

انتخاب با خودمان است:

ورزش و سلامتی یا تنبلی و بیماری

 

من بیش ترین ارزش های زندگی را از طریق ورزش کردن به دست آوردم، از فوتبال بازی کردن

کار تیمی، مردانگی، اخلاق کاری، انعطاف پذیری، فدا کاری، همه این ها را با بودن در یک تیم به دست آوردم

 

هیچ چیز آسون تر نمی‌شه، این تویی که قوی تر میشی

 

از آن نترس که آهسته حرکت می‌کنی

از آن بترس که هنوز حرکتی نکرده باشی

 

نیرو، عرق و احترام، سه اصل مهم در ورزش است که تنها کافی است دو مورد اول را وسط بگذارید تا به سومین مورد یعنی احترام دست یابید

 

درست مانند بدنسازی، شکست یک تجربه ضروری برای رشد در زندگی شخصی ماست

زیرا اگر ما هرگز محدودیت های خود را آزمایش نکنیم

چگونه می دانیم که چقدر قوی هستیم؟

 

بهانه‌ها رویاهای تو را به گرد و خاک تبدیل می‌کنند!

بهانه‌ها را بذار کنار

 

 

همه چیز به خودت بستگی دارد:

زندگی خودت را بساز

بدنت را بساز

خودت را بساز

 

زندگی دو قانون دارد:

۱. هیچ وقت جا نزن!

۲. همیشه قانون شماره ۱ را یادت باشه

 

توانایی انسان بی نهایت است،

پس تواناتر شو و کارهای بیشتری را انجام بده!

حامدرحیمی پنجکی(فوائدورزش 2)

در گذشته، بسیاری از مردم به طور طبیعی با پیاده‌روی در کوه‌ها، بازی در پارک‌ها و یا انجام فعالیت‌های ورزشی در فضای باز، تحرک کافی را به دست می‌آوردند. اما با آپارتمان‌نشینی و مشغله‌های روزافزون، این عادت‌ها کم‌کم به دست فراموشی سپرده شده‌اند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ورزش در طبیعت فواید بی‌شماری برای سلامتی جسم و روح دارد و حتی می‌تواند جایگزینی مناسب برای ورزش در باشگاه‌های ورزشی باشد.

شانی نورول، مربی تناسب اندام و متخصص بهبود سرطان، هفت دلیل برای انجام ورزش در فضای باز را ارائه می‌دهد:

1. داروی طبیعی ضد افسردگی: نور خورشید به طور طبیعی سطح سروتونین را در بدن افزایش می‌دهد و ورزش نیز باعث ترشح اندورفین می‌شود. این هورمون‌ها خلق و خو را بهبود می‌بخشند و به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کنند.

2. چالشی لذت‌بخش: ورزش در طبیعت به دلیل ناهموار بودن زمین، عضلات شما را به طور متفاوتی به کار می‌گیرد و چالشی لذت‌بخش برای بدن شما ایجاد می‌کند.

3. پایبندی بیشتر به ورزش: ورزش در فضای باز به دلیل تنوع و جذابیت بیشتر، می‌تواند به شما کمک کند تا انگیزه خود را برای انجام فعالیت‌های ورزشی حفظ کنید.

4. تسکین روح و روان: گذراندن زمان در طبیعت، به تنهایی یا در کنار دوستان و خانواده، می‌تواند به کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک کند و حس آرامش و شادابی را به شما القا کند.

5. کالری‌سوزی بیشتر: به دلیل چالش‌های بیشتر، ورزش در طبیعت کالری بیشتری می‌سوزاند و به تناسب اندام و لاغری شما کمک می‌کند.

6. ورزش و تفریح با یکدیگر: می‌توانید با دوستان و خانواده خود به پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، کوهنوردی یا هر فعالیت ورزشی دیگری در طبیعت بپردازید و از این طریق اوقات خوشی را با هم سپری کنید.

7. ورزش رایگان و بدون نیاز به تجهیزات: تنها چیزی که برای ورزش در طبیعت نیاز دارید، کفش مناسب و انگیزه کافی است.

ورزش در طبیعت، هدیه‌ای ارزشمند از طبیعت برای سلامتی شماست. پس از این به بعد، باشگاه را به طبیعت بسپارید و از فواید بی‌نظیر ورزش در فضای باز بهره‌مند شوید!

حامدرحیمی پنجکی(رشتهای ورزش در طبیعت)

رشته های ورزش طبیعی

پیاده روی خود به عنوان شاخه ای از ورزشهای طبیعی براحتی می تواند یکی از پر طرفدار ترین رشته ها در محیط های شهری،روستایی وطبیعی باشد. پیاده روی را در طبیعت می توان به اشکال مختلفی چون :پیاده روی درآب،پیاده روی در جاده،پیاده روی در دشت و مسافرت با کوله پشتی تقسیم بندی نمود.

جنگل پیمایی

 


 


یکی از مفرح ترین ورزشهابرای بویژه جوانان ماجراجویی است که به دنبال شناخت تازه ها وآشنایی باطبیعت ونیز شناخت محیط های طبیعی هستند.

ومی تواندبویژه درفصل پائیز وبهاردوستداران فراوانی را بسوی خود جلب نماید.

باپرداختن به این رشته مفرح فردبابسیاری ازآموزها ومهارتهای مرتبط جهت زندگی در محیطهای طبیعی آشنا خواهدشد.   

 


کویر پیمایی

 


 


ازجمله پرجاذبه ترین ورزشها ضمن کسب تجربیات جدی وجدیدی درستاره شناسی ورسدمحیطهای طبیعی ومواجهه با شرایط سخت وتنوع دمای آب وهوایی فراوان است.

این رشته ورزشی بویژه در نواحی جنوبی استان تهران می تواند همراه با جاذبه های بسیارطبیعی وتنوع ورزشی فراوان ارتباط لازم رابا مخاطبین بسیار ایجاد کند.

 


اردو درطبیعت یاكمپينگ

 


 


کمپینگ وپیک نیکهای خانوادگی در دامــان طبیعت می تواند بیشترین نقش سازنده را در کاهش کم تحرکی خانواده ها ایفا نموده وفقرحرکتی را در خانواده ها به بهانه حضور در طبیعت به سطح قابل توجهی کاهش دهد.

درعین حال به همبستگی و انسجام انجام کار تیمی در بین خانواده هاکمک شایانی نموده وزمینه حرکتهای اجتماعی فراوانی را می تواند درقالب یک فعالیت ورزشی سالم ایجادنماید.

 


كوه روي یا دامنه پیمایی

 


 


درروزهای پایانی هر هفته با مراجعه به دامنه های کوهستانی سطح استان وبویژه شمال تهران با خیل عظیم جمعیتی مواجه می شویم که نه به قصد کوهنوردی وکوهپیمایی بلکه با حداقل امکانات وتنهاباگرمکن ورزشی وکفش ورزشی مشغول تمرین وطی فراز وفرود های نواحی دامنه ای کوهستانی فارغ از خطرات کوهنوردی وکوهپیمایی حرفه ای اند. اینان پیشگامان کوه روی ودامنه پیمایی استان واز جمله مخاطبین این شاخه پرطرفدار از ورزشهای طبیعی هستند.

 


دوچرخه‌سواري تفریحی وخانوادگی درطبیعت

 


 


استفاده از دوچرخه بعنوان وسیله حمل ونقل پاک در شهرها مدتهاست طرح موضوع شده وتا حدودی زمینه آن فراهم شده است.
دوچرخه سواری تفریحی وخانوادگی در طبیعت نیزمی تواندخود به عنوان شاخه ای پرطرفداراز ورزشهای طبیعی مورد توجه قرار گرفته ودنبال شود.تا علاقمندان با بهره گیری از این وسیله مفید وارزان قیمت به سهولت به همراه دوستان وخانواده خود به نواحی دور دست طبیعت جهت ورزشی سالم ومفرح سفر نمایند. 

 


شکار و ماهيگيري ورزشی

 


 


بخشی از ورزشهای طبیعی که با استفاده از ابزارهای خاص وبدون هرگونه آسیب به تنوع جانوران طبیعت هرمنطقه می تواندموردتوجه قرارگرفته ودنبال شود.

صیدجاندارن مختلف ازجمله پروانه،ماهی،خرگوش وبرخی پرندگان ورها سازی مجدد آنهابا ملاحظات لازم فارغ از صدمات معمول است،تا باتحرک فوق العاده ای که میشود با هدف شکاراین جانداران ایجاد نمودورزش مفرحی راشاهدباشیم.  

 


 سواركاري تفریحی درطبیعت

 


 


استفاده از حیوانات چارپا بعنوان وسیله حمل ونقل از دیرباز مرسوم بوده وبعنوان شاخه ای از ورزشهای طبیعی با استفاده از چهارپایانی چون :قاطر والاغ ونیزشتروشترمرغ و...

ضمن اقدامی تفریحی وورزشی در طبیعت می تواندخود به عنوان شاخه ای جذاب از ورزشهای طبیعی مورد توجه قرار گرفته ودنبال شود.تا علاقمندان با بهره گیری از این حیوانات چارپا به تردد در طبیعت پرداخته وبا کمترین سطح تخریب درمقایسه با جاده کشی به همراه دوستان وخانواده خود به نواحی دور دست طبیعت باکمک حیواناتی اهلی جهت ورزشی سالم سفر نمایند.

 


پیاده روی

 


 


پیاده روی خود به عنوان شاخه ای از ورزشهای طبیعی براحتی می تواند یکی از پر طرفدار ترین رشته ها در محیط های شهری،روستایی وطبیعی باشد.

پیاده روی را در طبیعت می توان به اشکال مختلفی چون :پیاده روی درآب،پیاده روی در جاده،پیاده روی در دشت و مسافرت با کوله پشتی تقسیم بندی نمود.   

 

 

 

حامدرحیمی پنجکی(مزایای ورزش،طبیعت،)

ورزش در طبیعت، یک تجربه‌ای نوین از خودش به جانبی‌ترین حالت است. در طبیعت، شاهد تنوع بزرگی از فعالیت‌های جسمی هستید، که همگی به شما کمک می‌کنند تا خود را بهتر بشناسید و از شادابی بیشتری برخوردار شوید. از دویدن در جنگل و پیست‌ها، گردش در کوهستان‌ها و حتی غواصی در دریاها، همه این فعالیت‌ها در طبیعت، به شما امکان می‌دهند که به دور از شهر و هیاهوی روزمره، در یک دنیای جدید، فعالیت کنید.

ورزش در طبیعت، لحظه‌ای است که می‌توانید از زیبایی‌های درخشان طبیعت سرشار شوید. ممکن است همین جنب و جوش وروزمره، برای شما معنی بهتری پیدا کند، زیرا همه چیز بنابر دریافت خود، می‌تواند معنی یک روز عادی در زندگی ما را تغییر دهد.

لذت ورزش در طبیعت، بیشتر از یک فعالیت ورزشی است، بلکه یک تجربه زندگی و موقعیتی است که هیچ زمان دیگری، امکان پیش آیند نخواهد شد. لذتِ آن، برای همیشه با شما خواهد بود و دیگر قابل جایگزینی نیست، پس آماده باشید، و با انرژی بیشتری، دنیای زیبای طبیعت را کاوش کنید و تجربه جدیدی از خود و شخصیت خود را کشف کنید.

رود؟ از زیر باران ام به عنوان یک جوانباز، چرا نمی توانید دویدن در میان جنگل ها و روی دیزل های طبیعی را تجربه کنید؟ با حضور در کوهستان ها می توانید به بالاترین نقطه برسید و پدیده های عجیب و غریب طبیعت را تماشا کنید.

ورزش در طبیعت انگیزه خاصی را برای شما به ارمغان می آورد زیرا به شما فرصت تجربه ای شگرف می دهد، و البته تاثیرات بزرگی روی سلامتی و روحی شما خواهد داشت. این روش بهترین راه برای فعالیت در یک زمینه نسبتاً خلوت و خالی از دغدغه های شهری می باشد. به غیر از رعایت ورزش های مورد علاقه خود، یک قدم به بالاترین های طبیعت برای تجربه ای بلند مدت و بزرگتر شدن در اندازه و نفس خود بردارید!

ورزش هایی که میتوانید در طبیعت انجام دهید

ورزش همیشه به عنوان یکی از روش‌های اصلی بهبود سلامتی و تقویت بدن بشر شناخته شده است. اما اغلب ما با ورزش های یکنواخت و مکرری مانند تمرین در باشگاه و یا بدون فعالیت در داخل منزل مواجه هستیم. در حالی که ورزش در طبیعت با ایجاد تنوع و هیجان بیش‌تر، فرصت خوبی برای تقویت بدن و ذهن ماست.

ورزش هایی که میتوانید در طبیعت انجام دهید، بسیار زیاد هستند. برای مثال، قدم زدن، دویدن، پیاده روی، پرش، اسکیت، شنا، کایاک، کوهنوردی و بسیاری دیگر. هر یک از این ورزش ها، با ایجاد حس آرامش و استراحت در طبیعت و تمرین عضلات مختلف بدن، به سلامتی و روحیه ما کمک میکنند.

ودیگر، ورزش در طبیعت فرصتی برای تفریح و استراحت از روزمره فشرده ماست. این ورزش ها به ما اجازه می‌دهند تا برای چند ساعت از مشاغل روزمره فرار کنیم و در محیطی آرام و خلاق پویایی خود را به اثبات بکشیم. بنابراین، برای به دست آوردن عضلات قوی و شادی روحی، شما باید به طبیعت بروید و با انجام ورزش های مختلف به سلامتی و روحیه خود کمک کنید.

بهترین بخش درمورد ورزش در طبیعت این است که دیگر نباید به سمت ورزشگاه ها و باشگاه های ورزشی بروید. بدون هیچگونه هزینه ای، شما میتوانید در فضای باز در دل طبیعت ورزش کنید. به دلیل وجود این فرصت ها در اطراف شهر، بسیاری از افراد میتوانند با استفاده از حیاط خانه، پارک، جنگل و شهربازی ها ورزش کنند.

در نهایت، یکی دیگر از مزایای ورزش در طبیعت این است که به شما احساس آرامش و رفع استرس میتواند کمک کند. ورزش در طبیعت اغلب محیطی صمیمی و خالی از استرس برای شما فراهم میکند و آرامش و طراوتی را به شما القا میکند. از دیدن طبیعت زیبا و بوییدن هوای تازه، شما میتوانید از تنش های روزمره خود فرار کرده و بازتاب قوی که از طبیعت استقبال میکنید، احساس آرامش کنید.

 

با ورزش به طبیعت کمک کنید

 

ورزش یکی از راه های بهتر برای بهبود سلامتی فرد، از جمله سلامت شناختی و جسمانی، افزایش تعاملات اجتماعی و بهبود شرایط روحی است. همچنین ورزش به عنوان یک فعالیت بهداشتی آسان، می تواند ایده آل برای کاهش استرس و اضطراب در زندگی روزمره باشد.

انجام ورزش در طبیعت، دارای مزایای فراوانی برای جسم و روح فرد می باشد. در جریان تمرین در فضای سبز، علاوه بر بهبود کیفیت بیماریها و حفظ سلامت بدن فرد، اتصال به طبیعت و رعایت سلامت روحی نیز محقق می شود. در واقع، فعالیت در فضای طبیعی و نزدیکی به محیط طبیعی، می تواند برای کسانی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند، فرصتی شگفت انگیز در اختیار قرار دهد تا از طبیعت پرفراز و نشیب لذت ببرند.

همچنین ورزش به طبیعت، فرصتی برای جمع شدن و تعامل با خانواده و دوستان است. به مثال، برخی از افراد دوست دارند سفرهای پیاده روی در طبیعت به همراه خانواده یا دوستان خود را برگزار کنند. این فعالیت ها ممکن است شامل کوهنوردی، پیاده روی، قایقرانی و ... باشد که تماما در فضای طبیعی برگزار شده و این فعالیت ها می تواند برای مواجهه با چالش های جدید، تقویت روابط اجتماعی و رشد شخصیتی افراد موثر باشد.

ورزش یکی از بهترین راه هایی است که می توانید برای پایداری و بهبود سلامتی خود انجام دهید. به علاوه، این فعالیت می تواند به شما کمک کند تا به طبیعت نزدیک تر شوید و از زیبایی ها و آرامش آن بهره مند شوید. در حالی که ورزش درون سالن تخت و کنار کارت فیتنس فعالیت عالیی است، ورزش در طبیعت می تواند تاثیراتی جدید و مثبتی بر روحیه شما داشته باشد.

والکینگ، دوچرخه سواری، کوهنوردی، اسکی، شنا و بسیاری دیگر از روش هایی هستند که می توانید به طور مستقیم با طبیعت در ارتباط باشید. وقتی شما در حال ورزش در طبیعت هستید، شما می توانید از درختان، رودخانه ها و دیگر زیبایی های طبیعی استفاده کنید که در شهرها و شهرستان ها ممکن است کمی جلایی باشند. با این حال، ورزش در طبیعت به مزایای جسمی و روحی خود نیز دارای پتانسیل بسیاری است.

ورزش در طبیعت می تواند شما را از استرس بیرون بکشاند و رویایی جدید به شما بدهد. بنابراین، از این پس به هنگام برنامه ریزی ورزش خود، به خیلی از فرصت های ورزش در طبیعت فکر کنید. شما به دنبال یک طرز تفریحی جدید و سالم هستید؟ نظر ما به شما فعالیت در طبیعت است، که به طور خاص به ورزش در طبیعت متمرکز می شود.

نتیجه گیری و کلام آخر

شروع به انجام ورزش و فعالیت های بهداشتی به عنوان یکی از راه های بهتر برای بهبود سلامتی فرد، انتخاب خوبی است. با توجه به اینکه ورزش همچنین به عنوان یکی از بهترین راه های کاهش استرس و اضطراب در زندگی روزمره است، این فعالیت می تواند به عنوان راه حل مناسبی برای بهبود شرایط روحی و عینی در زندگی افراد محسوب شود. در نهایت، انجام ورزش به دلیل مزایای فراوانش، بهترین تصمیمی است که ما برای بهبود سلامتی شخصی خود اتخاذ کرده و به سلامت جسمانی و روحی شان اهمیت بدهیم.

حامدرحیمی پنجکی(فوایدورزش درطبیعت)

کاهش استرس:

ورزش در طبیعت مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و کوهنوردی، می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. تحقیقات نشان داده‌اند که تمرین در طبیعت، میزان هورمون استرس را کاهش می‌دهد و بهبود خلق و خوی و افزایش انرژی ویتالیته بدنی افراد را به همراه دارد.

تقویت قلب و عروق:

ورزش در طبیعت مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، می‌تواند به تقویت قلب و عروق کمک کند. همچنین، تمرین در طبیعت می‌تواند باعث افزایش تهویه‌ی ریه شود و موجب بهبود عملکرد قلب و ریه شود.

افزایش سطح انرژی:

ورزش در طبیعت باعث افزایش تولید اندورفین می‌شود که علاوه بر کاهش استرس، باعث ایجاد انرژی و افزایش تمرکز و توجه می‌شود. به علاوه، تمرین در طبیعت می‌تواند باعث بهبود کیفیت خواب شود و افراد را از خستگی و خواب آلودگی نجات دهد.

بهبود روحیه:

تحقیقات نشان داده‌اند که ورزش در طبیعت مانند کوهنوردی و پیاده‌روی، باعث بهبود روحیه و افزایش خودشناسی افراد می‌شود. همچنین، تمرین در طبیعت می‌تواند باعث ایجاد حس پایدار و آرامش در افراد شود.

افزایش تعامل اجتماعی:

ورزش در طبیعت مانند فوتبال، والیبال و بسکتبال، می‌تواند بهبود ارتباطات اجتماعی افراد و افزایش تعامل اجتماعی آنها کمک کند.

بهبود عملکرد مغزی:

تحقیقات نشان داده‌اند که ورزش در طبیعت می‌تواند بهبود عملکرد مغزی، افزایش تمرکز و توجه و افزایش حافظه و یادگیری کمک کند.

فواید ورزش در طبیعت

ورزش در طبیعت یک فعالیت بسیار سالم و مفید برای بدن و ذهن است. ورزش در فضای باز می‌تواند شامل فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری، کوهنوردی، شنا، کایاک رانی، اسکیت، ورزش‌های آبی و غیره باشد. این نوع ورزش‌ها علاوه بر اینکه به بدن کمک می‌کنند، احساس شادابی و آرامش روحی نیز به انسان می‌بخشند.

فواید ورزش در طبیعت  بسیار است. به عنوان مثال، هوای تازه و پاک در فضای باز باعث می‌شود تا بدن بهتر از هوا استفاده کند، عضلات قوی تر و انعطاف پذیر تر شوند و بدن به تعادل خود بیشتر دست یابد. همچنین فعالیت در فضای باز باعث کاهش استرس و افزایش انرژی شده و باعث بهبود خلق و خوی فرد می‌شود.

در واقع، ورزش در طبیعت به عنوان یک فعالیت سالم و مفید برای بدن و ذهن شناخته شده است و توصیه می‌شود که به صورت منظم در برنامه‌های ورزشی خود این نوع فعالیت‌ها را نیز در نظر بگیرید.

آیا ورزش در طبیعت برای کاهش وزن مفید است؟

ورزش در طبیعت برای کاهش وزن بسیار مفید است. فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری، کوهنوردی و شنا علاوه بر اینکه به بدن انرژی می‌دهند، باعث سوزاندن کالری های بیشتری نسبت به ورزش در محیط داخلی می‌شوند.همچنین ورزش در فضای باز باعث بیشتر شدن عرق‌ریزی و خروج سموم از بدن می‌شود که بهبود عملکرد کلی بدن و کمک به کاهش وزن می‌کند. همچنین آرامش و خلق و خوی بهتری که در طبیعت وجود دارد، باعث کاهش استرس و افزایش انرژی شده و باعث افزایش میزان ورزش و بهبود تمرکز شما می‌شود.

بنابراین، ورزش در طبیعت به عنوان یک راه برای کاهش وزن و بهبود سلامتی بسیار مفید است و توصیه می‌شود که در برنامه‌های ورزشی خود، به این نوع فعالیت‌ها نیز اهمیت بدهید.

حامدرحیمی پنجکی

ورزش در طبیعت برای چه کسانی مضر است؟

ورزش در طبیعت برای اکثر افراد بسیار مفید و سالم است. اما برای برخی افراد ممکن باعث بروز مشکلاتی شود. به طور کلی، افرادی که با مشکلات قلبی، تنفسی، مفصلی، عضلانی، یا دیگر نقاط ضعف بدن مواجه هستند، باید قبل از شروع به هر نوع فعالیت در طبیعت، با پزشک خود مشورت نمایند.

همچنین برخی افراد ممکن است به دلیل حساسیت به آلرژی‌ها یا بیماری‌های تنفسی، نتوانند ورزش در فضای باز را انجام دهند. در این صورت، بهتر است که به نوع دیگری از ورزش‌ها، مانند ورزش‌های داخلی، روی آب یا دوچرخه‌سواری در فضای داخلی تمرکز کنند.

همچنین در صورتی که هوای آلوده، سرد، یا گرما بیش از حد باشد، ورزش در طبیعت ممکن است برای همه ضرر داشته باشد. در این صورت، بهتر است که به تعویق بیاندازید و به سمت فعالیت‌های دیگری به صورت داخلی رجوع کنید.

چه نوع ورزش هایی برای افرادی با بیماری های قلبی مناسب است؟

ورزش برای افرادی با مشکلات قلبی بسیار حائز اهمیت است ولی باید با احتیاط این ورزش‌ها را انجام داد. برای این افراد، ورزش‌هایی که باعث افزایش تپش قلب و فشار خون نشوند و به جای آن باعث تقویت عضلات قلب شوند، مناسب هستند.

ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا، دوچرخه‌سواری، تنیس، یوگا و ورزش‌های آبی مانند آبگرم، قایقرانی و شنا در آب آرام، برای افراد با مشکلات قلبی مناسب هستند. این ورزش‌ها باعث افزایش آهسته و پایدار ضربان قلب می‌شوند و همچنین بهبود عملکرد قلبی و عروقی را نیز در پی خواهند داشت.چه نوع ورزش هایی برای افرادی با بیماری های قلبی مناسب است؟

ورزش برای افرادی با مشکلات قلبی بسیار حائز اهمیت است ولی باید با احتیاط این ورزش‌ها را انجام داد. برای این افراد، ورزش‌هایی که باعث افزایش تپش قلب و فشار خون نشوند و به جای آن باعث تقویت عضلات قلب شوند، مناسب هستند.

ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا، دوچرخه‌سواری، تنیس، یوگا و ورزش‌های آبی مانند آبگرم، قایقرانی و شنا در آب آرام، برای افراد با مشکلات قلبی مناسب هستند. این ورزش‌ها باعث افزایش آهسته و پایدار ضربان قلب می‌شوند و همچنین بهبود عملکرد قلبی و عروقی را نیز در پی خواهند داشت.

چه مدت زمانی جهت شروع ورزش در طبیعت برای افرادیکه مشکلات قلبی دارند توصیه می شود؟

جهت شروع ورزش برای افراد با مشکلات قلبی، بهتر است با مقدار کمی شروع کنید و به تدریج مقدار آن را افزایش دهید. پیشنهاد می‌شود که افراد با مشکلات قلبی در ابتدا، هر روز 10-15 دقیقه ورزش با شدت کم انجام دهند و به تدریج زمان و شدت فعالیت‌های خود را افزایش دهند.

بهترین روش برای شروع ورزش برای افراد با مشکلات قلبی، مشاوره با پزشک و تعیین برنامه ورزشی مناسب آن فرد است. پزشک می‌تواند با توجه به سابقه پزشکی و شرایط فرد، برنامه ورزشی مناسبی را تعیین کرده و در هر مرحله از برنامه، فعالیت‌های ورزشی اش را ارزیابی کرده و به مقدار و شدت مناسب برای فرد تنظیم کند.

آیا ورزش در طبیعت به محیط زیست آسیب می رساند؟

ورزش در طبیعت در برخی موارد ممکن است به محیط زیست آسیب برساند، اما اگر با احتیاط و مسئولیت انجام شود، می‌تواند به حفظ و حراست از محیط زیست کمک کند. برخی از مشکلاتی که ممکن است به همراه ورزش در طبیعت وجود داشته باشد عبارتند از:

ایجاد آلودگی های مختلف:

ورزش‌هایی مانند موتورسواری، اسکی، جت‌اسکی و غیره ممکن است به محیط زیست آسیب برسانند و آلودگی هوا و آب را افزایش دهند. بنابراین، باید از ورزش‌هایی که به محیط زیست آسیب می‌زنند، خودداری شود و به جای آن‌ها از ورزش‌های دیگری مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، کوهنوردی و غیره استفاده شود.

تخریب مراتع و جنگل‌ها:

برخی از ورزش‌هایی مانند ماشین‌سواری و دوچرخه‌سواری در مسیرهای غیررسمی ممکن است منجر به تخریب مراتع و جنگل‌ها شود. بنابراین، باید از مسیرهای رسمی و مجاز برای ورزش استفاده کرد و در هنگام ورزش، به محیط زیست احترام گذاشت.

اختلال در طبیعت:

برخی از ورزش‌ها ممکن است با ایجاد نویز و اختلال در طبیعت، به حیات وحش و حیات زیر آبی آسیب برسانند. بنابراین، باید در هنگام ورزش، به این نکته توجه کرد و از ورزش‌هایی که با ایجاد صدای زیاد و اختلال در طبیعت همراه هستند، خودداری کرد.

بنابراین توصیه اکید می شود که جهت ورود به طبیعت هیچ اثری از خود به جای نگذاریم. زباله خود را در طبیعت رها نکنیم و به محیط زندگی خود (سیاره زیبای زمین) احترام بگذاریم.

حامدرحیمی پنجکی(لباس کونگ فو)


 

حامدرحیمی پنجکی(هشت شعاع ورزش!!!!)

 

شرحی اختصاری از کونگ فو و تمامی هنرهای رزمی توسط استاد حامد رحیمی پنجکی

  •  
  •  
  •  
  •  

حامدرحیمی پنجکی(لباس ورنگ لباس کونگفو)

حامدرحیمی پنجکی(لباس ورنگ لباس کونگفو)

Hamed RahimiHamed Rahimi1403/06/30 23:42 · خواندن 1 دقیقه

لباسی که به عنوان پوشش در ورزش رزمی کونگ فو به کار میرود فرقی با لباس کونگ فو تو آ ندارد با توجه به گزارشی که در مجله ی دنیای ورزش در سال ١٣5٣ بیان شده است .ولی در کل لباس این ورزش دارای شرایط به خصوصی است باید اولا بسیار محکم باشد تا زود پاره نگردد ثانیا آزادی بیشتری برای دست و پا داشته باشد تا دست و پا به راحتی بتواند حرکات لازم را انجام دهد.

لباس کونگ فو دارای یک پیراهن و یک شلوار است که پیراهن تمام قسمتهای بدن را میپوشاند از جنس الیاف طبیعی و نخی است تا عرق بدن را جذب خود کند کمر شلوار نیز به گونه ای است که قوس های کمر ستون مهره را وقتی که نیرو یا فشاری به مهره ها وارد آمد حفاظت می کند و در قسمت مچ شلوار عضلات و زرد پی های مچ را محکم نگه می دارد و از صدمه به آنها جلوگیری می کند. 

رنگ لباس 

لباس کونک فو سیاه است رنگ سیاه از جنبه ی علمی جاذب انرژی است و از هدر رفتن انرژی جلو گیری می کند رنگ سیاه در کونگ فو دارای قداست خاصی است به این معنی که رنگ سیاه در برابر رنگهای دیگر ایستادگی کرده و از نفوذ رنگهای دیگر در خود جلو گیری به عمل می آورد از نظر علمی رنگ سیاه نمی گذارد انرژی بدست آمده از دست برود لذا انرژی را در خود حفظ می کند از خستگی و کوفتگی عضلات و از پیری زود رس بدن هم جلو گیری می کند. 

 

 

درباره

استاد حامد رحیمی پنجکی

چندین دوره قهرمانی پی درپی در مسابقات ووشو در سبکهای گوناگون 

قهرمانی در بیش از بیست مسابقات استانی 

قهرمانی در پانزده مسابقات کشوری 

دریافت سه قهرمانی در مسابقات جهانی 

داور درجه یک بین المللی در سبک کیک بوکسینگ کونگفو

مربیگری بین المللی 

عضوتیم منتخب ستاره های استان البرز 

و چندین و چند افتخارات دیگرچون داشتن خط هفت کونگ فو،کمربند مشکی و دان سه بین المللی در بوکس،

عضوانجمن ورزشکاران استان البرز و ........

استاد حامدرحیمی پنجکی در حال حاضر به دلایلی مختلف از تاتامی و میدان مبارزه دست شسته و کناره گیری نموده اند،،امیدواریم این سرمایه ی ملی را مجددا در میادین و ورزشگاهای ورزشی مشاهده کنیم.

 

آخرین مطالب

  • حامدرحیمی پنجکی(ورزش و درد پهلو)

 

حامدرحیمی پنجکی(درد شانها و درمان آن باورزش)


 

حامدرحیمی پنجکی(هشت شعاع ورزش!!!!)

 

شرحی اختصاری از کونگ فو و تمامی هنرهای رزمی توسط استاد حامد رحیمی پنجکی

  •  
  •  
  •  
  •  

حامدرحیمی پنجکی(ورزش و درد پهلو)

 

Hamed Rahimi 

درد پهلو هنگام دویدن، معمولا سمت راست و زیر دنده‌ها را درگیر می‌کند و یک درد ناخوشایند و درعین حال شایع و رایج است. گاهی احساس می‌کنیم که معده و شکم‌مان نیز درد گرفته. گاهی درد پهلو هنگام دویدن به قدری ناخوشایند و آزار دهنده می‌شود که ورزشکاران ناگزیر ورزش و دو را در لحظه قطع می‌کنند.

در این مطلب از فیتامین به علل ریشه‌ای پهلو درد حین دویدن می‌پردازیم و چندین توصیه و راهکار برای درمان و پیشگیری درد پهلو ارائه می‌دهیم.

علت درد پهلو هنگام دویدن چیست؟

منابع معتبر پزشکی نشان می‌دهند که درد پهلو حین دو به علت مکانیسم دویدن و همچنین عوامل هورمونی تغذیه‌ای است. اکنون دلایل این عارضه را برمی‌شماریم و توضیح می‌دهیم.

اختلال در روند گوارش

هنگامی که شما برای مدت طولانی می‌دوید، جریان خونی که به طور معمول به سیستم گوارش شما هدایت می‌شود، به سمت سیستم قلبی عروقی‌تان هدایت خواهد شد. این امر می‌تواند روند گوارش‌تان را مختل و تحریک کند. در نتیجه، ممکن است که احساس درد کنید و میل به تخلیه‌ی محتویات دستگاه گوارش‌تان داشته باشید؛ به خصوص اگر به تازگی غذا خورده باشید. در چنین شرایطی حتی ممکن است دچار اسهال هم بشوید.

از طرفی ممکن است به طور کلی گوارش شما ضعیف باشید که باید برای حل مشکلات گوارشی‌تان به فکر یک راه حل جدی باشید.

فشار به دیواره شکم

بدن شما حین دویدن و ورزش، در تحرک است و بالا و پایین می‌رود. بعضی پژوهشگران بر این باورند که این حرکت بالا و پایین شدن بدن، به دیواره شکمی فشار وارد کرده و اندام‌هایی مثل کبد و طحال تحت این فشار، دچار درد می‌شوند.

علایم درد پهلو هنگام دویدن

علائم درد پهلو شامل موارد زیر است:

  • گرفتگی شکم
  • احساس نیاز به دستشویی رفتن
  • حالت تهوع
  • اسهال

این موارد می‌تواند سرعت شما را کاهش دهد و انجام تمرین را برای‌تان سخت کند. این درد پهلوها، بسته به میزان حساسیت شما، مدت و شدت ورزش به صورت علائم مختلفی ظاهر می‌شود. برای برخی، این یک احساس گرفتگی کوتاه مدت است و پس از پایان تمرین از بین می‌رود. به طور کلی این علایم، چندان جدی نیست و نیازی نیست که نگرانش باشید!

حتما بخوانی:   حامدرحیمی پنجکی

پیشگیری از درد پهلوها حین دویدن

احتمالا نتوان به طور کامل، جلوی پهلو درد را گرفت ولی خوشبختانه اقداماتی برای کاهش درد پهلو هنگام ورزش و پیشگیری از آن وجود دارد. ممکن است تعجب کنید که یک تغییر ساده می‌تواند تمرینات شما را بسیار دلپذیرتر کند. موارد زیر را مطالعه و رعایت کنید و با خیال راحت بدوید.

۱. به هیچ وجه با شکم پر ندوید!

نباید ۲-۴ ساعت قبل از ورزش مقدار زیادی آب بنوشید یا غذا بخورید. قبل و در حین تمرین مقدار کمی آب را به صورت جرعه جرعه بنوشید (مثلا اندازه یک فنجان) و نهایتا ۳۰-۴۵ دقیقه قبل از تمرین وعده مختصری (غیر چرب) میل کنید و سپس تمرین خود را شروع کنید. در کل باید از غذای رژیمی  که مناسب دویدن هستند در قبل و بعد از ورزش خود استفاده کنید.

 

 

 

درباره

استاد حامد رحیمی پنجکی

چندین دوره قهرمانی پی درپی در مسابقات ووشو در سبکهای گوناگون 

قهرمانی در بیش از بیست مسابقات استانی 

قهرمانی در پانزده مسابقات کشوری 

دریافت سه قهرمانی در مسابقات جهانی 

داور درجه یک بین المللی در سبک کیک بوکسینگ کونگفو

مربیگری بین المللی 

عضوتیم منتخب ستاره های استان البرز 

و چندین و چند افتخارات دیگرچون داشتن خط هفت کونگ فو،کمربند مشکی و دان سه بین المللی در بوکس،

عضوانجمن ورزشکاران استان البرز و ........

استاد حامدرحیمی پنجکی در حال حاضر به دلایلی مختلف از تاتامی و میدان مبارزه دست شسته و کناره گیری نموده اند،،امیدواریم این سرمایه ی ملی را مجددا در میادین و ورزشگاهای ورزشی مشاهده کنیم.

 

آخرین مطالب

  • حامدرحیمی پنجکی(ورزش و درد پهلو)

 

 

 

chevron

حامدرحیمی پنجکی(کونگ فو ،تعریف)


 

حامدرحیمی پنجکی(هشت شعاع ورزش!!!!)

 

شرحی اختصاری از کونگ فو و تمامی هنرهای رزمی توسط استاد حامد رحیمی پنجکی

  •  
  •  
  •  
  •  

حامدرحیمی پنجکی(کونگ فو)

حامدرحیمی پنجکی(کونگ فو)

Hamed RahimiHamed Rahimi1403/06/30 23:39 · خواندن 6 دقیقه

کونگ فوتوآ یک هنر رزمی ایرانی و یکی از سبک های ورزش کونگ فو است که در برگیرنده ورزشهای دیگر نیز بوده و بر بدن و روان سالم تر تاکید می کند.

یکی از هنرهای رزمی ایرانی کونگ فو توآ نام دارد که از سبک های کونگ فو به شمار می رود و تاکید بسیاری بر سلامت تن و روان دارد. کونگفو به زبان زاهد پیر به معنای وحدت انسان ها تلقی شده است این ورزش رزمی شامل حرکات بدنساز ، نرمش ها ، حرکات موجی ، تکنیک های دست و پا ، یوگا ، دفاع شخصی ، نفوذ بر اجسام سخت ، تمرینات انفرادی و گروهی و نیروی درون ، مبارزات سنتی آزاد و نیمه آزاد می باشد

کد مطلب : 167زمان مطالعه : 9 دقیقه

کونگ فوتوآ یک هنر رزمی ایرانی و یکی از سبک های ورزش کونگ فو است که در برگیرنده ورزشهای دیگر نیز بوده و بر بدن و روان سالم تر تاکید می کند

 

کونگ فو توآ در عین اینکه مثل همه هنرهای رزمی اصیل است و هدفی ورای نیروی بدنی دارد اما هیچ شباهتی به هیچ کدام از آن ها ندارد چراکه حالت خاصی را دارا می باشد که در کلمات نمی گنجد و فقط کسانی آن را درک می کنند که همراهش هستند. 

تاریخ بنیان گذاری این ورزش که با بهره گیری از تجربیات استاد ابراهیم میرزایی در زمینه های متنوع رزمی و جنگ های چریکی بوده است، مربوط به سال 1352 می باشد و بعد از سپری کردن مراحل آزمایشی تاسیس دانشکده انشاء تن و روان فعالیت رسمی خود را در باشگاه سرباز یا همان پهلوی سابق آغاز کرد. 

این رشته رزمی دارای هفت مایگاه یا بخش می باشد که به جز مایگاه اول که مربوط به فعالیت های بدنی و حرکات فیزیکی می باشد بقیه به جنبه های عرفانی ، علمی و پزشکی در رابطه با تن و روان اشاره دارند. 

در کتابی به نام کاراته و ذن اصول اساسی کونگ فوتوآ توسط ابراهیم میرزایی منتشر شده است و در حال حاضر بیش از هزار نفر در ایران و کشورهای مختلفی همچون کانادا، ترکیه، آمریکا، بلژیک، هلند، سوریه، پا کستان، سوئد، آذربایجان، لبنان مشغول به فعالیت در این رشته رزمی می باشند. 

ابراهیم میرزایی بعد از اینکه دوره های مختلف رزمی در رشته هایی مثل کاراته ، کونگ فو ، تکواندو و دوره های سخت تکاوری در کنار بزرگترین مربیان ژاپنی، انگلیسی، کره ای و آمریکایی در کشورهای گوناگون سپری کرد و درجاتی چون دان ٧ افتخاری کاراته ، مدرک دکترای تن و روان تا سال ١٣٤٩، دان ٤ تکواندو اقدام به نگارش و نوشتن کتابی با نام کاراته و ذن کرد که در سال ١٣٥١ منتشر شد.در این کتاب به سبک جدید کونگ فو به اسم " توآ" پرداخته شده است و مراحل آزمایشی آن در همان سال در باشگاه سرباز یا همان پهلوی سابق مورد آزمایش قرار گرفته است و با تاسیس دانشکده تن و روان در سال ١٣٥٢ فعالیت رسمی خود را شروع کرده است. 

از آنجایی که فیزیک بدنی جوانان ایران در آن زمان با کونگ فو توآ متناسب بود بخاطر همین افرادی که این حرفه را همراهی کردند افتخارات بیشماری در این ورزش نسبت به دیگر ورزش های رزمی بدست آوردند و این اتفاق باعث شد تا کمتر از ٥ سال افراد زیادی به سمت این ورزش گرایش پیدا کنند ولی به دنبال اختلاف میان شاهپور غلامرضا ( مسئول ورزش وقت) و ابراهیم میرزایی، دانشکده انشاء تن و روان به تعطیلی کشیده شد و به این خا طر جمعیت علاقه مند به کونگ فو توآ در سالن های کوچک خصوصی، پارک های تفریحی و سوله های اجاره ای به فعالیت ورزشی خود ادامه دادند

کتاب به سبک جدید کونگ فو به اسم " توآ" پرداخته شده است و مراحل آزمایشی آن در همان سال در باشگاه سرباز یا همان پهلوی سابق مورد آزمایش قرار گرفته است و با تاسیس دانشکده تن و روان در سال ١٣٥٢ فعالیت رسمی خود را شروع کرده است. 

از آنجایی که فیزیک بدنی جوانان ایران در آن زمان با کونگ فو توآ متناسب بود بخاطر همین افرادی که این حرفه را همراهی کردند افتخارات بیشماری در این ورزش نسبت به دیگر ورزش های رزمی بدست آوردند و این اتفاق باعث شد تا کمتر از ٥ سال افراد زیادی به سمت این ورزش گرایش پیدا کنند ولی به دنبال اختلاف میان شاهپور غلامرضا ( مسئول ورزش وقت) و ابراهیم میرزایی، دانشکده انشاء تن و روان به تعطیلی کشیده شد و به این خا طر جمعیت علاقه مند به کونگ فو توآ در سالن های کوچک خصوصی، پارک های تفریحی و سوله های اجاره ای به فعالیت ورزشی خود ادامه دادند.

بعد از پیروزی انقلاب و سرنگونی و انهدام رژیم پهلوی میتوان گفت حدودآ همه سالن های ورزشی باشگاه تاج بلافاصله تحت نظارت و حفاظت و مدیریت همراهان کونگ فو توآ قرار گرفت و بار دیگر فعالیت های ورزشی از سر گرفته شد و تقریبا در مدت دو سال کونگ فو توآ موفق به کسب افتخارات بزرگی شد. 

به علت فعالیت های سیاسی ابراهیم میرزایی در سال ١٣٦٠ برای بار دیگر ممنوعیت فعالیت در باشگاه های کونگ فو توآ اعلام شد و تا سال ١٣٧٠ تمام فعالیت ها توسط همراهانش به طور مخفیانه صورت می گرفت اما در همان سال ها با پیگیری های مداوم از سوی همراهان و علاقه مندان این رشته فعالیت کونگ فو توآ به طور رسمی با عنوان " انجمن کونگ فو توآ" تحت نظارت فدراسیون کاراته شروع شد و در اواخر سال ١٣٧١ بود که فدراسیون ووشو ، رزم آوران و کونگ فو شکل گرفت و در سال ١٣٧٨ به اسم فدراسیون ورزش های رزمی تغییر نام داد و تحت عنوان کمیته مستقل کونگ فو توآ در سال ١٣٧٩ فعالیت کرده و برای بار دیگر در سال ١٣٨١ به جرگه سبک های فدراسیون ورزش های رسمی پیوست. 

معرفی هفت مایگاه کونگ فو توآ 

مایگاه یکم

علم فیزیولوژیکی فعالیت های بدن انسانی

مایگاه دوم

انشاء علوم انسانی

مایگاه سوم

روانشناسی تکنولوژی

مایگاه چهارم

انشاء پزشکی

مایگاه پنجم

فلسفه گرائی یا نگرش تفکرآمیز

مایگاه ششم

روح روان

مایگاه هفتم

جهان مجهولات فراتر از خویشتن 

حامدرحیمی پنجکی(ورزش ووشو)


 

حامدرحیمی پنجکی(هشت شعاع ورزش!!!!)

شرحی اختصاری از کونگ فو و تمامی هنرهای رزمی توسط استاد حامد رحیمی پنجکی

  •  
  •  
  •  
  •  

حامدرحیمی پنجکی(ووشو)

 

Hamed RahimiHamed Rahimi1403/06/30 23:10 · خواندن 4 دقیقه

ووشو (به زبان چینی: 武術 - پین‌یین: whǔshù،) یک ورزش رزمی برگرفته از سبک های چینی کونگ فو است که زیر نظر ای دبلیو  ،‌ فدراسیون جهانی ووشو اداره میشود.این ورزش با بهره گرفتن سبک های چینی کونگ فو بوجود آمده است و امروزه تبدیل به یک ورزش مسابقاتی شده است. مسابقات ووشو در دو بخش برگزار میشود؛ بخش مبارزه موسوم به ساندا و بخش مهم تر آن یعنی اجرای فرم موسوم به تالو.

کمربندهای ووشو در فدراسیون بین‌المللی ووشو به ترتیب به شرح زیر نامگذاری شده‌اند: سفید، زرد، نارنجی، سبز، آبی، بنفش، قهوه‌ای، قرمز، مشکی - مشکی دان ۱ -مشکی دان ۲ -مشکی دان ۳ - مشکی دان ۴ - مشکی دان ۵ -مشکی دان ۶ - مشکی دان ۷ -مشکی دان ۸ - مشکی دان ۹.

تالو در زبان چینی به معنای فرم است.در بخش تالو که بخش اجرای فرم است به‌طور معمول دوازده فرم استاندارد اجرا می‌شوند.

«تالو» از فرم‌های رزمی تشکیل می‌شود که معمولاً مدرسین ووشو در فدراسیون بین المللی ووشو بر اساس سبک های کونگفو ابداع کرده‌اند و انواع استقرارها، لگدها، مشت‌ها، حرکات تعادلی، پرش‌ها، فنون جارویی و فنون پرتابی در آن‌ها گنجانده شده است.

فرم‌های استاندارد که در مسابقات ووشو اجرا می‌شوند عبارت اند از:

 

دوئلین

 

دوئلین یک نوع مبارزه نمایشی شامل حرکات آکروباتیک و فنون رزمی است که به عنوان بخشی از تالو برگزار میشود

کمربندهای ووشو

در فدراسیون بین‌المللی ووشو به ترتیب به شرح زیر نامگذاری شده‌اند: سفید، زرد، نارنجی، سبز، آبی، بنفش، قهوه‌ای، قرمز، مشکی - مشکی دان 1 -مشکی دان 2 -مشکی دان 3 - مشکی دان 4 - مشکی دان 5 -مشکی دان 6 - مشکی دان 7 -مشکی دان 8 - مشکی دان 9.

ووشو جزو ورزش های المپیکی محسوب نمیشود اما IWUF (فدراسیون بین المللی ووشو) مورد تایید کمیته بین المللی المپیک یا IOC است.

IWUF تلاش ناموفقی برای حضور این ورزش در المپیک 2008 پکن داشت. البته کمیتهٔ بین‌المللی المپیک به چین اجازه داد تا مسابقات ووشو پکن 2008 را هم‌زمان با المپیک پکن برگزار کند، اما این مسابقات در زمرهٔ مسابقات رسمی یا حتی نمایشی المپیک قرار نگرفتند، چرا که از دید این کمیته ووشو با استانداردهای ورزشی تطابق نداشت.

لذا IWUF اقدام به تغییر فرم ها و استانداردسازی این رشته کرد وکمیتهٔ بین‌المللی المپیک در سال 2011 ووشو را به عنوان یکی از هشت رشتهٔ ورزشی انتخاب کرد که کاندیدای حضور در المپیک 2020 باشد. ورزش‌های کاراته، اسکیت، سافت‌بال، بیسبال، سنگ‌نوردی، اسکواش و موج‌سواری دیگر کاندیداهای حضور در این المپیک بودند. اما در نهایت کاراته انتخاب شد.

در نهایت با اعلام توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک ، تصمیم بر این شد تا ووشو به صورت آزمایشی در کنار بیسبال5 وارد المپیک جوانان 2026 داکار شود

رئیس کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد پس از حضور رسمی ووشو در المپیک ۲۰۲۶ جوانان، در مورد المپیکی شدن این رشته تصمیم‌گیری خواهند کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از شینهوا، توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) اعلام کرد که که حضور ووشو در مسابقات بین‌المللی و شناخته شدنش در عرصه‌ جهانی، نقش پررنگی در المپیکی شدن این رشته دارد.

طبق اعلام توماس باخ، ووشو در المپیک جوانان ۲۰۲۶ داکار به عنوان یک رشته رزمی و مدال آور گنجانده شده است، در حالی که ووشو در المپیک جوانان ۲۰۱۴ نانجینگ، تنها به عنوان یک برنامه فرهنگی و آموزشی حضور داشت.

رئیس کمیته بین‌المللی المپیک ادامه داد: خوشحالیم که ووشو را در برنامه رسمی المپیک جوانان ۲۰۲۶ داکار قرار می‌دهیم. ارزش و اشتیاق زیادی در سنگال، کشور میزبان بازی‌های المپیک جوانان برای این رشته ورزشی وجود دارد.

باخ افزود: ووشو پس از اولین حضور خود در المپیک داکار، مبنای محکمی برای ارزیابی خواهد داشت. باید منتظر بمانیم و سطح به رسمیت شناختن و مشارکت بین‌المللی و عملکرد کلی مسابقات را مشاهده کنیم. پس از این تحلیل، در موقعیتی قرار خواهیم گرفت که در مورد حضور ووشو در برنامه المپیک آینده تصمیم‌گیری کنیم.

رشتۀ ورزشی ووشو شامل المپیک جهانی شد

رشتۀ ورزشی ووشو شامل المپیک جهانی شد و قرار است برای نخستین‌بار ورزشکاران این رشته به‌گونۀ رسمی در بازی‌های المپیک جهانی جوانان که در سال ۲۰۲۲در داکار سینیگال برگزار می‌شود، شرکت کنند.

رشتۀ ورزشی ووشو شامل بازی‌های المپیک آسیا و جنوب آسیا می‌باشد.

ورزشکاران افغانستان در ووشو، تاکنون چندین مدال طلا، نقره و برنز در بازی‌های المپیک آسیا و جنوب آسیا کسب کرده‌اند.

ورزشکاران رشتۀ ووشو در سال ۲۰۰۸به‌گونۀ آزمایشی در المپیک بیجینگ اشتراک کرده بودند؛ اما مدال‌های آنان در رده بندی محسوب نشده بودند.

فدراسیون ووشوی افغانستان، ضمن اسقتبال از حضور ووشو در المپیک جهان، می‌گوید که برای حضور قدرتمند و کسب سهمیه این رویداد بزرگ برنامه‌هایی دارد.

حامدرحیمی پنجکی(بیوگرافی)

استاد حامد رحیمی پنجکی 

متولد سال ۱۳۶۷ در استان البرز شهر کرج 

از سال ۱۳۷۴ به علت گرایش و وجود جنگندگی موروثی که در درون دارا بود هنر رزمی ووشو را زیر نظر استاد بزرگ ووشوی ایران بزرگمرد استاد دانش آغاز نموسپس پس از گذراندن آموزشها و تمرینات و تحمل ریاضت ها و فراگیری تکنیکهای لازمه،،،بعداز ۵ سال از رشته ی ووشو منفک گشته و تمرینات کونگفوتوآ را زیر نظر بزرگمرد استاد بیات مربی سابق تیم ملی،،استارت زد،،

زیر نظر استاد بیات تمام فنون و تکنیکهای لازمه ی دریافت شالبند را پشت سرنهاد و توانست باکمال موفقیت و پیروزی چهارشالبند کونگفو را نصیب خود کند،،

همزمان با دستیابی به شالبند مشکی کونگفو تکنیک های کونگفو ک به هفت مایگاه یا هفت خط شهره ی عام هستند دست پیدا کرد و تکنیکهای اصولی این هنر زیبارا به اتمام رساند،

سال ۱۳۸۴ از سبک و استایل کونگفو جدا و به تمرینات استاد بزرگ استان البرز محمود آذرسا پیوند خورد،

استاد آذرسا بنیانگذار سبک زیبای کیک بوکسینگ کونگفو در کشور میباشد،،استادحامد رحیمی پنجکی در سبک کیک بوکسینگ کونگفو شروع به فعالیتها و تمرینات سخت پرداخت و پس از دریافت کمربند مشکی از سبک کیک بوکسینگ کونگفو توانست دان یک دو سه و چهار آن را نیز به افتخارات خود افزون کند،

استاد حامد رحیمی پنجکی
 

چندین دوره قهرمانی پی درپی در مسابقات ووشو در سبکهای گوناگون 

قهرمانی در بیش از بیست مسابقات استانی 

قهرمانی در پانزده مسابقات کشوری 

دریافت سه قهرمانی در مسابقات جهانی 

داور درجه یک بین المللی در سبک کیک بوکسینگ کونگفو

مربیگری بین المللی 

عضوتیم منتخب ستاره های استان البرز 

و چندین و چند افتخارات دیگرچون داشتن خط هفت کونگ فو،کمربند مشکی و دان سه بین المللی در بوکس،

عضوانجمن ورزشکاران استان البرز و ........

استاد حامدرحیمی پنجکی در حال حاضر به دلایلی مختلف از تاتامی و میدان مبارزه دست شسته و کناره گیری نموده اند،،امیدواریم این سرمایه ی ملی را مجددا در میادین و ورزشگاهای ورزشی مشاهده کنیم.